Número 114 Hivern de 2018

Editorial

Gens rares semblances


EL MEU POBLE I JO
A la memòria de
Pompeu Fabra,
Mestre de tots els
qui parlen i
escriuen en
català,l’anomenin
com vulguin.

[Més].

...

SUMARI

 

EDITORIAL

Gens rares semblances.

 

ESTUDIS

Francesc Foguet i Boreu, La recepció crítica del primer teatre de Maria Aurèlia Capmany (1959-1965).
Ignasi Moreta, «De una tarde de agosto» i «Oh, Dimecres de Cendra, que estens…»: vers una teoria de la lectura en Maragall?.
Simona Škrabec, Sobre el desig d’ordre.

AL MARGE
Josep Murgades, Carta (des)esperançada als (des)amics espanyols.
Joan Martí i Castell, Ramon Muntanyola: llengua i pensament rimats.

CARTES I DOCUMENTS

Antoni Munné-Jordà i Xavier Pla, Set cartes d’Onofre Parés a Josep Pla.

RESSENYES

Vicent Beltran Calvo i Carles Segura-Llopes, Els parlars valencians, per Ramon Sistac.

Marc Biosca, Jesús Moncada, mosaic de vida, per Artur Garcia Fuster.
Enric Ciurans, La naturalesa en el teatre de Guimerà: una proposta, per de Ramon Panyella.
Montserrat Corretger, Pompeu Casanovas i Vicent Salvador, El compromís literari en la modernitat. Del període d’entreguerres al postfranquisme (1920-1980), per Josep Murgades.
Marijan Dović i Jón Karl Helgason, National Poets, Cultural Saints. Canonization and Commemorative Cults of Writers in Europe, per Jaume Subirana Ortín.
Luis Alberto Hernando Cuadrado i Jesús Sánchez Lobato, La configuración lingüístico-discursiva en el periodismo científico, per Josep Besa Camprubí.
So Jong-ju, Poesies, per Pere Martí i Bertran
Jordi Puntí, Això no és Amèrica, per Maria Dasca.

 

NOTA SOBRE ELS AUTORS

NORMES DE PRESENTACIÓ D’ORIGINALS

 

ABSTRACT

 

La recepció crítica del primer teatre de Maria Aurèlia Capmany (1959-1965)

FRANCESC FOGUET i BOREU Universitat Autònoma de Barcelona

 

ABSTRACT: On being first performed, Maria Aurèlia Capmany’s earliest three plays, Tu i l’hipòcrita (1959), El desert dels dies (1960) and Vent de garbí i una mica de por (1965) greatly disconcerted the critics. They didn’t know how to take their underlying political intention and their aesthetical novelty and they showed it by their misgivings.

 

«De una tarde de agosto» i «Oh, Dimecres de Cendra, que estens…»: vers una teoria de la lectura en Maragall?

IGNASI MORETA Universitat Pompeu Fabra
 

ABSTRACT:In the texts «De una tarde de agosto» and «Oh, Dimecres de Cendra, que estens…», Maragall lays the foundations of what could have been a theory about reading. It does so through a metaliterary reflection: these texts thematize the fact that they are being read.

 

Sobre el desig d’ordre

SIMONA ŠKRABEC Barcelona  

 

ABSTRACT: Peripheral cultures use literature to give visibility to the blurred subjects dominant history refuses to admit. In that way they preserve their critical capacity and their power to ima­gine utopias. Their marginalization has real and clearly definable causes, in spite of the ahistorical gaze which attempts to turn them into a space where nothing is supposed to evolve.


Set cartes d’Onofre Parés a Josep Pla

ANTONI MUNNÉ-JORDÀ Societat Catalana de Ciència-Ficció i Fantasia
XAVIER PLA Universitat de Girona
 

ABSTRACT:Seven unpublished letters written between 1929 and 1960 by Onofre Parés to Josep Pla provide new informations, not only personal but also literary, about the most unknown stage of the author of L’illa del gran experiment, one of the most outstanding Catalan science-fiction works published before the Spanish civil war. This brief epistolary gives a unique testimony of the relationship between an expansive and popular author such as Josep Pla and the enormous difficulties of another writer, minority, to find a place in the Catalan culture of the time, his economic difficulties and his situation of solitude and literary isolation.